Kultur på en arbejdsplads er ’måden man gør tingene på her’ og summen af organisationens adfærd. Kultur kommer til udtryk via daglig adfærd. Det er gennem den daglige adfærd, at arbejdspladsens resultater skabes. For enhver leder er arbejdet med organisationens kultur en af de vigtigste opgaver, og i mange tilfælde også en af de sværeste. Hvis du som leder ikke bevidst arbejder med at fremme den organisationskultur, du ønsker, og har behov for for at kunne realisere strategi og mål, så overtager den uformelle kultur stille og roligt, og tager ledelsen fra dig uden at du opdager det. For som leder kan du ikke være tilstede i alle situationer på alle tidspunkter.
Problemet opstår, når der er forskel på den adfærd, du ønsker og har behov for, og det medarbejdere og ledere gør i det daglige. For både god og dårlig adfærd smitter. Den adfærd, der ofte får lov til at fylde mest, afgør om kulturen er stimulerende eller begrænsende for jeres resultater. Den ubekvemme sandhed er, at den ’mindst gode’ adfærd, I som ledere accepterer, snigende og uden I opdager det bliver ”jeres” kultur. Med andre ord kræver en kulturforandring i organisationen, færdigheder hos lederne i at fremme den ønskede adfærd.
Man skulle tro, at det var nemt at etablere en kultur, der understøtter strategi og mål. Det er det ikke. Kulturen i en virksomhed er baseret på uformelle værdier, uformelle normer, holdninger og vaner blandt medarbejdere og ledere i organisationen – og da medarbejdere og ledere er lige så forskellige som mennesker er forskellige, tager de hver deres kultur med sig på arbejde.
Managementguruen Peter Drucker er ofte citeret for at have sagt, at "kultur spiser strategi til morgenmad". Hvad enten citatet stammer fra ham eller en anden, er det faktuelt, at selv den bedst tilrettelagte og gennemarbejdede strategi aldrig nogensinde bliver implementeret, hvis den daglige kultur og adfærd ikke understøtter strategien. Det betyder også, at hvis man ikke bevidst arbejder systematisk med kulturen på arbejdspladsen, så har man pr. definition ikke en kultur, der understøtter målene.
Mange ledere siger: "Vi har da en rigtig god kultur her". Men sandheden er, at hvis de virkelig spurgte kunderne, borgerne eller andre ville de hurtigt få øjnene op for, at der ofte er forskel på det lederne ser, og det der rent faktisk foregår i organisationen. Andre ledere giver op, fordi det forekommer at være for svært og uoverskueligt at gøre noget ved kultur og adfærd. Det er her CultureCare kan hjælpe jer med at gøre en forskel. Via kundetilpassede forandringsprocesser og uddannelsesforløb støtter CultureCare organisationen i at udvikle en kultur, der understøtter strategien. Kontakt os for en videre dialog om, hvordan vi sammen kan sammensætte det kulturforløb, I har behov for, og lad dig inspirere af nedenstående udtalelser fra ledere efter kulturforløb med CultureCare:
Udtalelser fra medarbejdere efter kulturforløb med CultureCare:
Ring eller skriv for et uforpligtende tilbud:
CVR nr. 33 43 06 55